داروین و خدا – برنامه پرگار تلویزیون بی بی سی فارسی| ژوئن 2018

نظریه‌ی داروین با ایده‌ی آفرینش خدایی جمع شدنی‌ست؟

چارلز داروین بدون آنکه خود بخواهد اعتقاد دینی در مورد آفرینش انسان را از پایه به لرزه درآورد. آیا راهی هست که بتوان ایمان دینی در مورد آفرینش خدایی انسان را با نظریه ی تکامل داروین سازگار کرد؟ مهمان‌های برنامه: سروش دباغ پژوهشگر مطالعات اسلامی وعرفان کسرایی پژوهشگر مطالعات علم. بحث درباره “نظریه‌ی داروین با ایده‌ی آفرینش خدایی جمع شدنی‌ست؟”

لینک این برنامه در کانال یوتیوب بی بی سی

لینک این برنامه در وبسایت بی بی سی فارسی

پادکست این برنامه

نسخه کم حجم این برنامه

 

فایل صوتی کم حجم

شامل چند دقیقه بحث بیشتر در پایان برنامه

11 thoughts on “داروین و خدا – برنامه پرگار تلویزیون بی بی سی فارسی| ژوئن 2018

  1. Pingback: خلقت یا تکامل؟ | خط‌خطی‌های رنگی

  2. sam

    عرفان نازنین، درود. بسیار عالی بود. کاملا غالب بودی بر دیدگاههای پوچ

    • Erfan Kasraie Post author

      خیلی خیلی ممنونم! لطف دارید به من! سپاس فراوان

  3. kaveh

    درود بر شما
    از جمعه که بی بی سی اعلام کرد همچین برنامه ای قرار پخش بشه منتظر بودم تا برنامه رو ببینم چون برنامه های قبلی پرگار که شما هم حضور داشتین خیلی برای من جالب و مفید بود.
    تو این برنامه هم مطالب خوبی بیان شد البته بیشتر از طرف شما 🙂 ‌در هرصورت لازمه تشکر کنم

    • Erfan Kasraie Post author

      ممنونم کاوه جان خوشحالم میکنی. ممنون از کلمات دلگرم کننده

  4. Bahar

    ممنون از برنامه خوبتون. فقط يك نكته كه بسيار هم مهم و متاسفانه به صورت قطعي از طرف شما مطرح شد اين بود كه ” نظريه لامارك كه مشخص شده اشتباه” در حاليكه كه دهه هاست كه نظريه لامارك بازنگري شده و نظريه هاي جديدي مثل نئولاماركين مطرح شده كه پايه علم اپي ژنتيك هستند و اتفاقا اپي ژنتيك اجتماعي كه به تازگي مطرح شده در جهت پاسخ دادن به همون سال هايي كه منتقدان فكر ميكنن با نظريه دارويني قابل پاسخ دادن نيست. البته بايد تاكيد كنم كه اين مباحث زيرشاخه هاي علم تكامل هستند و با اون تضادي ندارن.

    • Erfan Kasraie Post author

      خیلی خیلی ممنونم از لطف تون. بله البته صحبت من ناظر به آزمایش سال ۱۸۸۷ آگوست وایزمان است و قطع کردن دم ۲۲ نسل موش و عدم به ارث رسیدن صفات اکتسابی و ادامه ماجرا. ولی بله همانطور که گفتید در اپی ژنتیک هنوز بحث است بر سر آن

      • ایمان

        روش انجام چنین آزمایشی اشتباه است. اگر بتوانیم آزمایشی را به نحوی ترتیب دهیم که فقط موش های با دم های کوچکتر به غذا(یا عامل دیگری که باعث ادامه ی بقا شود) دسترسی داشته باشند و در هر نسل محدودیت را از نظر سایز دم بیشتر کنیم شاید با احتمال بیشتری بتوانیم انتخاب طبیعی را به صورت آزمایشگاهی مشاهده کنیم، البته در مورد زمان لازم و تعداد نسل نمیشه نظر داد.

  5. فروشگاه اينترنتی

    مرسی از مطالب عالی تون که در زمینه ی عللم تکامل و نظریه های مربوط به اون فعالیت دارید و امیدوارم که همیشه در ارائه اطلاعات دقیق و مرتبطت با علم روز را به اشتراک بگذارید

Leave a Reply